Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Český ráj - země veteránům zaslíbená

Asi před deseti roky vzali do svých rukou pánová Jan Zápotocký, Michal Geisler a Ladislav Kučera pořádání veteránských soutěží v Jičíně. První akci – Veteránem Českým Rájem mají zdárně za sebou, za necelý měsíc je čekají Loukotě a řemeny a aby toho neměli málo, tak si vymysleli ještě Acetylénovou jízdu.

Všechny akce mají jedno společné. Jde o pohodové soutěže, v nichž se nikam nepospíchá, o nic nesoutěží a jsou výhradně pro automobily a motocykly vyrobené před druhou světovou válkou, respektive do roku 1918. Letošnímu Českému Ráji přálo počasí po všechny tři dny, jako snad už dlouho. Pamatuji, jak asi před třemi roky od rána jen lilo a lilo a nedělní část musela být dokonce zrušena. Nic takového nehrozilo.

Hlavní část se odehrává v sobotu, když na páteční jízdu nejsou všichni ještě pohromadě, a na nedělní někteří bohužel už odjedou domů. Jízdu zahajoval slovenský veteránista Pavel Bobrík, jehož Buick byl rokem výroby 1913 nejstarším vozidlem ze všech. Společně s ním přijel ze Slovenska ještě Eduard Petrik s Pragou Baby Cabrio, z Polska zavítal Andrzej Kaminski s Opelem Olympia a dorazili i dva Němci s Fordem A a Tatrou 57 v netypické stříbrné metalíze.

Unikátním Peugeotem 302 z roku 1937 a francouzským oblečením dokonale mátl diváky pak Tomáš Michálek. Ani rodilý Francouz by nevěřil, že je od Lysé nad Labem. Už několik let patří k inventáři soutěže. Jedná se o jediný pojízdný exemplář, který byl v roce 1940 mobilisován do francouzské armády a přidělen 1.Čs.divizi ve Francii. Na rovném úseku dosáhl rychlosti 128 km/h.

V Jičíně před startem jsme viděli nádherně zrenovaný devítimístný hasičský Wanderer W z let 1929 až 1941 se šestiválcem 2,5 litru. Takřka pět metrů dlouhý automobil váží 2,8 tuny a dosahoval rychlosti 80 km/h. Až do roku 1946 byl používán v JSDH Hradec Králové, v roce 1964 jej zakoupil MNV Holín a předal SDH Pařezská Lhota. Pozornost zaslouží také krásná Tatra 75 pana Jiřího Janovského z Kutné Hory, jejíž rekonstrukci si majitel cení na pět let života. Šestimístný automobil vznikl v Kopřivnici v roce 1936 se čtyřválcem objemu 1,7 litru. Je sympatické, že majitel neopomněl na popisce k vozu uvést všechny nadšence, kteří se na renovaci podíleli.

Vedle českých značek, hlavně Aero, Tatra a Praga se vždy objeví i zahraniční značky. Letos to byly například Wolseley 14-56, Renault Vivaquatre, .Standard Coventry, Opel 1.0. Dodge Brothers, Simca 8 nebo Alfa Romeo pana Jiřího Kalisty.

V těchto dnech jsou už v plném proudu přípravy na Loukotě a řemeny, které se uskuteční ve dnech 3. až 5.července, opět v Jičíně. Hned v pondělí 6.července začíná Dálková acetylénová jízda krajem Koruny české. Do 10. července chtějí majitelé nejstarších automobilů a řemenových motocyklů ujet šest set kilometrů po trase Kolín, Čáslav, Ledeč nad , Jindřichův Hradec, Tábor, Sedlčany, Mníšek pod Brdy, Říčany, Český Brod, Nymburk a zpět do Jičína.

Smyslem akce je prověřit fyzickou zdatnost vozidel i výdrž a trpělivost jejich majitelů. Neboť jízdní průměr se pohybuje kolem 25 km/h. Trasa povede převážně po vedlejších silnicích.



J.Lasík 12.6.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar