Automobily Rolls-Royce v technickém muzeu
Do 3. května probíhá v Národním technickém muzeu v Praze krátkodobá výstava, nebo jak říká pan Petr Kožíšek, vedoucí silniční dopravy NTM, spíše výstavní vizitka, s názvem Automobily Rolls-Royce. V pořadí jde o třetí výstavku po značkách Ferrari, Maserati a Jawa.
nAutomobily Rolls-Royce jsou na výstavě zastoupeny modely Rolls-Royce 25/30 z roku 1936 a karosérií Limousine od firmy Thrupp and Maberly. Druhým předválečným modelem je Rolls-Royce Wraith, jeho karosérii Limousine oblékla v roce 1939 firma Hooper&Co. Prvním poválečným automobilem, který navázal na model Wraith byl Rolls-Royce Silver Wraith. V tomto případě se o karosérii Sedance de Villa zasloužila londýnská firma Mulliner. Stejná karosárna má na svědomí i Bentley Mark VI (1949), technicky shodný s modelem Silver Wraih. Lišil se vyšším výkonem motoru a právě karosérií.
Zadní kola všech vystavených modelů pohání zážehový řadový šestiválec objemu 4257 cm³, u typu Silver Wraih s ventilovým rozvodem F, u ostatních OHV. Výkon výrobce neudával, rychlost byla dostačující.
Jen na vysvětlenou, na počátku třicátých let se značka Bentley dostala do finančních problémů, a tak firma Rolls-Royce Ltd. Zakoupila továrnu v Crewe, vyrábějící automobily Bentley. Nadále tady vyráběla vozy obou značek. Zatímco automobily Rolls-Royce byly určeny spíše usedlejším zákazníkům, nezřídka využívajícím služeb řidiče, měly vozy Bentley sportovnější charakter a jejich majitelé si zpravidla svůj vůz i sami řídili
Příběh značky se začal psát v roce 1904, kdy se poprvé sešli pánové Charles Rolls a Frederick Royce, aby o dva roky později založili společný podnik s názvem Rolls-Royce Limited. Ve stejném roce zahájili v Derby výstavbu nové automobilky, která byla uvedena do provozu v roce 1908. Již v roce 1906 vznikly v Roycových dílnách v Manchestru dva prototypy, které chtěli tento model vyrábět.
Jednalo se o velký luxusní sedmilitrový šestiválec Rolls-Royce 40/50 HP, který představuje vrchol automobilové dokonalosti. Teprve později dostal ještě označení Silver Ghost, vyráběný v letech 1906 až 1926. Novináři britského časopisu Autocar jej ohodnotili jako nejlepší automobil na světě. Ve své době patřil k nejlepším automobilům na světě. Byl mimořádně pohodlný, mimořádně spolehlivý a také mimořádně drahý. Byl to právě tento typ vozu, který svoji značku povýšil nejen na synonymum automobilové dokonalosti.
Přestože automobily Rolls-Royce nikdy nebyly vyráběny ve velkých počtech, patří dnes historické vozy této značky mezi poměrně rozšířené. Důvod je jednoduchý, automobily Rolls-Royce byly bez ohledu na stáří vždy natolik kvalitní a výjimečné, že je málokdo odložil na vrakoviště.
Také prakticky nenajdete dvě stejné karosérie, protože každá byla zhotovena individuálně renomovanými firmami. Dva vozy byly karosovány i v Čechách firmami Uhlík a Sodomka.
Největším klubem majitelů automobilů Rolls-Royce je britský Rolls-Royce Enthusiasts' Club, který má zásluhou pana Jiřího Černého od roku 2003 i svoji českou sekci.
Její členové ve spolupráci s Národním technickým muzeem představují značku Rolls-Royce touto malou výstavkou. Pražské NTM, protože je orientované hlavně na automobily našeho regionu nebo zahraniční provozované v ČR, nemá ani ve svých sbírkách žádný automobil Rolls-Royce, ale jeden výrobek tu přeci najdeme. Letecký motor Merlin poháněl bojový Spitfire.
Přijďte se dodívat a poklonit vrcholu automobilové dokonalosti. Více na www.ntm.cz
J.Lasík 22.4.2015
Zadní kola všech vystavených modelů pohání zážehový řadový šestiválec objemu 4257 cm³, u typu Silver Wraih s ventilovým rozvodem F, u ostatních OHV. Výkon výrobce neudával, rychlost byla dostačující.
Jen na vysvětlenou, na počátku třicátých let se značka Bentley dostala do finančních problémů, a tak firma Rolls-Royce Ltd. Zakoupila továrnu v Crewe, vyrábějící automobily Bentley. Nadále tady vyráběla vozy obou značek. Zatímco automobily Rolls-Royce byly určeny spíše usedlejším zákazníkům, nezřídka využívajícím služeb řidiče, měly vozy Bentley sportovnější charakter a jejich majitelé si zpravidla svůj vůz i sami řídili
Příběh značky se začal psát v roce 1904, kdy se poprvé sešli pánové Charles Rolls a Frederick Royce, aby o dva roky později založili společný podnik s názvem Rolls-Royce Limited. Ve stejném roce zahájili v Derby výstavbu nové automobilky, která byla uvedena do provozu v roce 1908. Již v roce 1906 vznikly v Roycových dílnách v Manchestru dva prototypy, které chtěli tento model vyrábět.
Jednalo se o velký luxusní sedmilitrový šestiválec Rolls-Royce 40/50 HP, který představuje vrchol automobilové dokonalosti. Teprve později dostal ještě označení Silver Ghost, vyráběný v letech 1906 až 1926. Novináři britského časopisu Autocar jej ohodnotili jako nejlepší automobil na světě. Ve své době patřil k nejlepším automobilům na světě. Byl mimořádně pohodlný, mimořádně spolehlivý a také mimořádně drahý. Byl to právě tento typ vozu, který svoji značku povýšil nejen na synonymum automobilové dokonalosti.
Přestože automobily Rolls-Royce nikdy nebyly vyráběny ve velkých počtech, patří dnes historické vozy této značky mezi poměrně rozšířené. Důvod je jednoduchý, automobily Rolls-Royce byly bez ohledu na stáří vždy natolik kvalitní a výjimečné, že je málokdo odložil na vrakoviště.
Také prakticky nenajdete dvě stejné karosérie, protože každá byla zhotovena individuálně renomovanými firmami. Dva vozy byly karosovány i v Čechách firmami Uhlík a Sodomka.
Největším klubem majitelů automobilů Rolls-Royce je britský Rolls-Royce Enthusiasts' Club, který má zásluhou pana Jiřího Černého od roku 2003 i svoji českou sekci.
Její členové ve spolupráci s Národním technickým muzeem představují značku Rolls-Royce touto malou výstavkou. Pražské NTM, protože je orientované hlavně na automobily našeho regionu nebo zahraniční provozované v ČR, nemá ani ve svých sbírkách žádný automobil Rolls-Royce, ale jeden výrobek tu přeci najdeme. Letecký motor Merlin poháněl bojový Spitfire.
Přijďte se dodívat a poklonit vrcholu automobilové dokonalosti. Více na www.ntm.cz
J.Lasík 22.4.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout