Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Automobily Jawa v technickém muzeu

V Národním technickém muzeu byla zahájena výstava Automobily Jawa. Snad každý má název Jawa spojený s motocykly, ale v letech 1934 až 1947 se pod touto značkou vyráběly i automobily. Návštěvníci muzea mohou shlédnout šest automobilů Jawa, vystavené ve spolupráci s Auto Jawa klubem.

U zrodu automobilů Jawa stál Ing. František Janeček, obdivuhodný selfmademan, který v poměrně krátké době téměř z ničeho vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle. Ve své továrně, původně zaměřené na výrobu granátů a kulometů, zahájil v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa, která vznikla z počátečních písmen firem Janeček a Wanderer. Výrobu licenčních motocyklů brzy nahradily motocykly vlastní konstrukce a v průběhu třicátých let značka Jawa postupně získala zásadní podíl na domácím motocyklovém trhu.

Ing. František Janeček se narodil v roce 1878 v rodině sedláka a po průmyslové škole našel uplatnění v elektrotechnické společnosti, která je v 21 letech vyslala pracovně do Holandska. Tam jej při jízdě na kole porazilo auto řízené místním starostou. A dále to zní jako pohádka. Janeček se zamiloval do starostovy dcery a za tři měsíce byla svatba a s ní i velice slušné věno. Byly to první peníze, které získal. Ale Janeček je nechtěl využít, a proto sám prodal v roce 1905 několik patentů, mluví se asi o osmdesáti. Například za jeden dostal tehdy 80 000 Kč. Všechny peníze obratem investoval do podnikání a vymýšlení dalších věcí. Když umíral, tak pronesl památečnou větu – Pracujte – já odcházím.

Povzbuzen úspěchem motocyklů se Ing. František Janeček rozhodl rozšířit výrobní program i o osobní automobily. Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů.
Svůj pražský podnik Ing. Janeček postupně rozšiřoval o nově budované provozy v Týnci nad Sázavou a také v Kvasinách, kde se vyráběly automobilové karoserie. V podnikání mu výrazně pomáhal jeho syn a společník Ing. František Karel Janeček.

Na podzim 1937 byla na trh uvedena Jawa Minor, opět malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Tentokrát však již šlo o vlastní konstrukci, na které se podíleli zejména konstruktér Ing. Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval. Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce kusů.

Nadějnou historii malých levných automobilů Jawa bohužel ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa, zestátnění podniku. Státní úředníci rozhodli, že Jawa bude vyrábět jen motocykly. Ale na druhou stranu si uvědomili, že prototyp Minoru II je přeci jen dobré auto, a proto jeho výrobou pověřili Aero. Ale to je už jiná historie.

Automobily Jawa 700 jsou na výstavě v NTM zastoupeny otevřeným čtyřsedadlovým polokabrioletem z roku 1935 a uzavřeným čtyřsedadlovým tudorem z roku 1936. Vůz Jawa Minor se návštěvníkům výstavy představí hned ve třech karosářských verzích, jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, jako otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a jako čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939. Sériové automobily doplňuje sportovní kupé Jawa 750, postavené v roce 1935 ve třech kusech pro závod 1000 mil československých.

Výstava trvá do 19. dubna 2014 a připomínáme, že 15. února je NTM přístupné za zvýhodněné vstupné.



JL, 4.2.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar