Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Elegance v zimě

Alvis - sportovní vozy z Anglie

Britská značka Alvis fungovala v letech 1920 až 1967, přestože firmu na hliníkové písty, nazvanou jednoduše Alvis, založil už v roce 1914 Geoffrey de Freville, mj. spolupracovník bratrů Bentleyů.

Alvis Speed 20 Sports Special (1933)

Alvis Speed 20 Sports Special (1933)

Alvis

Alvis

Alvis FWD (1928)

Alvis FWD (1928)

Alvis Firebird (1935)

Alvis Firebird (1935)

Alvis Special (1935)

Alvis Special (1935)

Alvis Speed 20

Alvis Speed 20

Název prakticky nic neznamenal, šlo vlastně jen o to, aby se dobře vyslovoval. Koncem první světové války prodal plány lehkého vozu vlastního návrhu T.G.Johnovi, který automobil v roce 1919 ve své továrně v Coventry realizoval. Prakticky všechny díly si vyráběl sám, některé si dokonce nechal patentovat. První typ 10/30 s hliníkovou karosérií a se čtyřválcem 1.5 předběhl dobu mj. díky čtyřstupňové převodovce nebo systémem nuceného mazání. I přestože byl drahý, stál mezi 750 až 870 librami, tak se kupodivu dobře prodával. Automobily totiž vynikaly vysokou kvalitou a jejich motory byly takřka nezničitelné Poté následovaly další modifikované verze, ale také několik finančních krizí, které se však vždy podařilo překonat.
Nejvíce však značku Alvis proslavil pohon předních kol, neboť firma patřila mezi průkopníky této koncepce a jako první jej použila v Anglii. V roce 1925 byly předloženy první plány, o tři roky později se dostal sportovní vůz FWD 12/50 do sériové výroby, buď atmosferickým čtyřválcem nebo přeplňovaný kompresorem, vždy však s objemem 1,5 litru. Ještě dříve se však vozy zúčastňovaly automobilových závodů, v roce 1928 obsadily 6. a 9. místo v závodě 24 hodin Le Mans, a první ve třídě do 1500 cm³. Ačkoliv šlo o sériově vyráběný automobil, tak byl určen spíš pro sportovně založené řidiče, ale na každodenní ježdění se moc nehodil, kvůli komplikované konstrukci. Když bylo třeba vyměnit brzdové bubny, musel se demontovat celý motor.
Existovaly také šestiválcové verze 1.8, jenž se staly o několik let později základem modelu SA 16/95, známého spíš jako Silver Eagle s figurkou orla na chladiči. Vrcholem řady byl typ FA 8/15 s řadovým osmiválcem 1.5.
Ovšem jedním z nejpozoruhodnějších a nejznámějších byl model Speed 20 se šestiválcem 2.5, který znamenal počátek úspěšné šestiválcové série, prezentované mj. také modely Speed 25 (3.5/110 k) nebo 4.3Litre a Silver Crest (2.8). Výkonem i jízdními vlastnostmi byl srovnatelný s vozy Bentley, Lagonda nebo Jaguar SS. Charakteristická byla dlouhá kapota šestiválcového motoru se shora řízenými ventily a třemi karburátory. Vyráběl se ve třech karosářských variantách – sportovní tourer, kupé se snímací střechou nebo sportovní limuzína, ale vzniklo i několik speciálních karosérií.
V roce 1965, kdy převzal společnost Rover, se na londýnském autosalonu představil poslední Alvis, typ TF21. S rychlosti 200 km/h byl nejrychlejším Alvisem všech dob. O dva roky později převzala Rover společnost Leyland Motors a ukončila výrobu osobních automobilů Alvis. Od té doby se název používal jen ve spojení s vojenskými vozidly a leteckými motory.

J.7.3.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec Auto-Extras
Automuzeum CZ


CNW:Counter
© 2014 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar