Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo 158 - 65 let od vítězství ve F1

Monopost Alfetta 158 patří s ohledem na svůj historický význam k nejprestižnějším a nejcennějším vozům muzea Alfy Romeo. Tento vůz letos slaví 65. výročí prvního vítězství v nově vzniklém Mistrovství světa Formule 1. K výjimečné události došlo na okruhu v Silverstone, kde se objevily čtyři monoposty Alfa Romeo 158.

Alfa Romeo je svěřila Giuseppe „Nino“ Farinovi, který na konci sezony získal titul Mistra světa, Luigimu Fagiolimu, Juanu Manuel Fangiovi, stoupající argentinské hvězdě, jež získala světový titul v roce 1951 opět s Alfettou, a britskému jezdci Regu Parnellovi na počest hostitelské země prvního závodu šampionátu.

V prvním závodě zvítězil „Nino“ Farina a další dvě místa na stupních vítězů obsadily rovněž Alfy Romeo. Je také nutno zmínit, že Alfy Romeo závodu zcela dominovaly, což byl ostatně charakteristický rys celého mistrovství. Během sezony dostalo trio Farina-Fagili-Fangio u veřejnosti přezdívku 3F. Trojice udržovala Itálii na prvních příčkách v motoristickém sportu po celou sezonu, což byl zcela úchvatný moment pro Itálii i Alfu Romeo.

Místem úspěchu byla Grand Prix Velké Británie - III RAC British Grand Prix, která byla v daném roce označená jako Grand Prix Evropy a jela se na okruhu Northamptonshire v konfiguraci z roku 1948 – Silverstone. Okruh se nachází 40 mil severně od Londýna a vznikl z bývalého letiště Royal Air Force. Během historie se z něj stalo jedno z nejvýznamnějších míst formule 1.

Po odmávnutí šachovnicového praporku jezdcům týmu Alfa Romeo osobně pogratuloval král Jiří VI. Jezdci dosáhli výjimečného výsledku: pole position (Farina) a vítězství (Farina), další dvě místa na stupních vítězů a nejrychlejší kolo (Farina). Vrcholem celé Grand Prix byl první hattrick „Nina“ Fariny ve formuli 1.

Tento úspěch byl ale pouhým začátkem dlouhé linie vítězství a nové epochy ve světě motoristického sportu. V následujících desetiletích se formule 1 stala královskou disciplínou motoristického sportu, nejsledovanější událostí a skutečným celosvětovým fenoménem, který Alfě Romeo přinesl mimořádné obchodní úspěchy a mezinárodní věhlas.

První verze úspěšné Alfetty nesla označení 158 a vznikala v letech 1937 a 1938, šéfem vývojového oddělení byl Enzem Ferrarim jmenován Gioacchino Colombo. Číselné označení zahrnovalo zdvihový objem motoru (přesně 1 479 cm³) a počet jeho válců.
Vozy Alfa Romeo Tipo 158 vystartovaly v srpnu roku 1938 v továrním týmu Alfa Corse při závodě Coppa Ciano Junior, který se jel v italském Livornu. Za volant zde usedl Emilio Villoresi, jenž nezaváhal a dojel s vozem na prvním místě.

Tehdejší pravidla formule 1 definovala použití přeplňovaných motorů o objemu 1,5 l, nebo atmosférických motorů o objemu 4,5 l. Model 158 byl vybaven řadovým osmiválcem objemu 1479 cm3 s přeplňováním mechanickým kompresorem Roots. V roce 1938 dosahoval výkonu 195 k, později ve verzi pro Silverstone téměř 300 k. V roce 1951 se objevila další evoluce modelu 158, a to pod označením 159. Výkon tohoto modelu činil až 425 k (450 k na testovací stolici). Umožňovala to řada vylepšení včetně dvoustupňového kompresoru. Je nutno zmínit, že tehdejší pravidla nestanovovala hmotnostní limit, ani množství vezeného paliva.

Dominance modelu 158 v Silverstone představovala pro Alfu Romeo značnou symbolickou hodnotu. Sportovní úspěchy Alfetty byly hnací silou znovuzrození Alfy po obtížích a škodách způsobených druhou světovou válkou. Alfettu 158 je nutno považovat za model, který uzavřel předválečnou éru značky. V roce 1951, po druhém titulu Alfy Romeo ve formuli 1, který si připsal Juan Manuel Fangio ve voze 159, se značka ze závodů oficiálně stáhla a soustředila svou sílu na sériovou produkci.


Alfa Romeo 22.9.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar