Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Z Kaprunu k vysokohorským přehradám

Oblíbenou turistickou destinací českých turistů, kteří nechtějí trávit dovolenou v přeplněném Chorvatsku nebo Itálii, je Rakousko. Možností, kam zavítat, je tisíce, my jsme si připravili tip na výlet k soustavě vysokohorských přehrad.

Z Kaprunu pojedete malebným údolím kolem lanovek na Kitzsteinhorn asi šest kilometrů až k chatě Kasselfall Alpenhaus, kde jednak končí silnice pro veškerou veřejnou dopravu a kde zaparkujete automobil v jednom z jedenácti pater záchytných garáží. Na rozdíl od většiny českých parkovišť zdarma. V pokladně si zakoupíte vstupenku/jízdenku a usednete do speciálního autobusu. Ten vás zaveze k výtahové nákladní plošině (největší šikmý výtah v Evropě), která prošla tříletou rekonstrukcí. V době naší návštěvy byla, bohužel, ještě mimo provoz. Jinak vás tento unikátní výtah vyveze o čtyři sta metrů výš, kde opět nastoupíte do autobusů a pokračujete dál. Původně toto zařízení sloužilo k přepravě rozměrných nákladů na staveniště, ale v pohodě se na něj vejde i autobus. Výtah je dlouhý 820 metrů a během chvilky překoná výškový rozdíl 431 metrů.

My jsme zatím pokračovali autobusem šestikilometrovým tunelem vytesaným ve skále, vypočítaným pouze na velikost autobusu. Často o průjezdu rozhodují centimetry, ale bylo vidět, že řidiči mají cestu perfektně najetou.Po vyjetí z tunelu zbývá už jen pár serpentin k hrázi spodní přehradní nádrže ve výšce 1672 m n.m. Pomalu se vám začíná otevírat krok za krokem panorama na velikány pohoří Hohe Tauern.

Horská silnice stále stoupá vzhůru až k druhé přehradě Mooserboden, kterou napájí voda z ledovce Pasterze. Tady ve výšce 2036 metrů nad mořem je konečná. Jsme u cíle. Pokud se chcete dozvědět více o unikátním díle, potom si za 5,50 eur (dítě 3 eur) můžete zaplatit zhruba hodinový odborný výklad, včetně návštěvy hráze, jejíž tloušťka dosahuje v určitých bodech délky fotbalového hřiště.

Vodní dílo Tauernkraftwerke Glockner-Kaprun tvoří dvě nádrže. Spodní Wasserfalboden (1672 m n. m.) s přehradní hrází Limbergsperre, která je vysoká 120 m a s délkou koruny 375 m. U paty přehrady s objemem 81,2 m³ je umístěna vodní elektrárna Limberg s dvěma Francisovými turbínami o celkovém instalovaném výkonu 112 MW. Turbíny využívají 365 m vodního spádu z nádrže Mooserboden. Zároveň jsou zde instalována čerpadla sloužící ke zpětnému přečerpávání. Elektrárna Limberg II má plánovaný výkon 480 MW.
Horní přehradní nádrž Mooserboden je v nadmořské výšce 2036 m a tvoří ji dvě přehradní hráze. Moosersperre s výškou 107 m a délkou koruny hráze 494 m. Drossensperre má výšku 112 m a délku koruny hráze 357 m. V této nádrži je objem vody 86.6 milionu m³. Přehrada slouží jako sběrač vody z ledovce Pasterzen. Voda sbíraná v přehradě Margaritze je potom čerpána 11,6 km dlouhým tunelem do zásobníku Mooserboden.

Atrakcí, kterou rozhodně doporučujeme využít, je fotoautomat, který vás podle návodu vyfotografuje, a snímek pak najdete na internetu na adrese http://www.verbund.com/tm/de/kaprun

Umělá jezera, jezy a přehrady mezi skalnatými vápencovými štíty Vysokých Taur vytvářejí jedinečné prostředí s četnými stezkami a pěknou scenérií pro pěší turisty. U přehrady se vyplatí strávit několik hodin, rozhodně si udělejte procházku po přehradě nebo do blízkého okolí. Občerstvit se můžete v restauraci nebo ve dvou menších bistrech.

Doporučujeme ale také poměrně nenáročnou cestou, a to sejít k dolní přehradě, respektive k Fürthermoar Almu a tady si v klidu posedět, a dát si některou z místních specialit. Přitom se můžete kochat na okolní kopce. Cestou k almu si budete připadat jako v botanické alpské zahradě. Květena je tady opravdu úchvatná. Společnost vám budou dělat krávy, kozy nebo ovce. Při troše štěstí můžete spatřit i sviště.

Při zpáteční cestě se můžete zastavit ještě v informačním středisku Info Zentrum Kraftwer (8.00 – 18.00, vstup zdarma) v budově hlavního stupně kaprunské hydroelektrárny. Uvnitř potom našinci trochu přechází zrak z promyšlené koncepce střediska, které vyčerpávajícím, ale přehledným způsobem představuje unikátní vodní dílo Glockner - Kaprun. Odborný výklad pracovníka elektrárny, nástěnné panely s množstvím grafů, nákresů a fotografií, tiskové materiály volně k dispozici.


Historie
Myšlenka a první návrhy k projektu Kaprun-Grossglockner Kraftwerk vznikly v roce 1928 u firmy AEG v Berlíně. Kvůli problémům s rozpočtem byl však projekt pozastaven a k obnově myšlenky došlo až v 1938. První byly vystaveny domy jako zázemí pro vojsko a dělníky, většinou nasazené vězně. O pět let později voda z provizorní nádrže Wasserfallboden roztočila lopatky dvou turbín elektrárny, vybudované bezmála o devět set výškových metrů níže u Kaprunu.

Na podzim 1943 byla výstavba pozastavena a většina dělníků přesunuta do zbrojního průmyslu. Další práce byly obnoveny teprve v roce 1947. V poválečném Rakousku byl extrémní nedostatek elektrické energie, a proto byla výstavba elektráren uznána jako velmi naléhavá. Celý projekt však trpěl nedostatkem pracovních sil. O náročnosti stavby svědčí i 161 obětí, které přišly o život v letech 1947 až 1955. Elektrárna byla slavnostně spuštěna 24. září 1955.

Systém Glockner - Kaprun má dva hydroenergetické stupně a jeho sběrná oblast o celkové ploše 170 km² zasahuje do dvou povodí. Vody z ledovců masivu Grosßglockneru se soustřeďují v rezervoáru Margaritze. Odtud jsou převáděny podzemním tunelem zhruba třímetrového průměru do povodí Salzachu, k elektrárně horního stupně Limberg. Společně s vodou z rezervoáru Mooseboden tady pohánějí dvě Francisovy turbíny, schopné dodávat 112 MW elektrické energie. Limberg sice stojí v podnoží přehradní hráze Wasserfallboden, vody této zdrže však putují podzemím pod vrchol hory Maiskogel (asi 1 500 m n. m.), kde jsou rozděleny do čtyř povrchových potrubí směřujících přímo ke čtyřem Peltonovým turbínám hlavního kaprunského stupně. Ty odevzdávají celkový výkon 220 MW, dalších 0,5 MW mohou vyrobit dvě Francisovy turbíny umístěné ve stejné budově.

Informace na www.verbund.com

Praktické
informace
Otevřeno: od konce května do 15. října, denně 8.10 – 16.45
Poslední autobus nahoru: 15.30 h
Ceny: 19.50 euro dospělá osoba
12 eur dítě 6-15 let
39 eur rodinná


Text: A.Soukupová
Foto: J.Lasík

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar